יום ראשון, 15 באפריל 2012

"ההבטחה" בסינמטק תל-אביב. לא לשכוח את שקיות ההקאה


שנה לאחר הקרנת הסדרה האנטישמית "ההבטחה" בערוץ 4 הבריטי, היא מוקרנת בשבועות אלה בסינמטק תל-אביב, בהמשכים. אפילו 'הארץ' מסתייג מהתמונה המעוותת המוצגת שם. התייחסות לסדרה פתחה את הכתבה על האנטישמיות בבריטניה שפרסמתי במקור ראשון לפני שנה. כאן תוכלו לקרוא אותה במלואה. הנה שוב הפסקאות הנוגעות בדבר.

"זו הדרמה הטובה ביותר של השנה", קבע אחד המבקרים בטיימס. קרוב לשני מיליון בריטים צפו במהלך פברואר בארבעת פרקיה הארוכים של הסדרה 'ההבטחה' בערוץ 4. גיבורת הסדרה היא צעירה בריטית המגיעה לישראל, להחזיר למשפחה ערבית חוב ישן של כבוד מסבא שלה, חייל המנדט הבריטי. הסדרה, פרי יצירתו של פיטר קוזמינסקי היהודי מצד אביו, משלבת עבר והווה. טרור יהודי בשנות הארבעים – וטרור ישראלי בימינו. אנשי אצ"ל רוצחים ערבים לתיאבון – וחיילי צה"ל מחריבים כפרים לכיף ולא שוכחים לבזוז אותם קודם. הסב האידיאליסט התיידד עם משפחה ערבית – והנכדה הצדיקה מסייעת לערבים להבריח נשק במנהרות.
השחקן הישראלי איתי טיראן גילם בסדרה קצין ישראלי אכזר שמתפכח (ושובר שתיקה). תפקיד דומה אמור היה למלא שחקן מקומי אחר, מיקי ליאון. לפני שנה הסביר ליאון בתוכנית הבוקר של 'רשת' מדוע פרש מההפקה באמצע הצילומים בישראל. ביקשו ממני, סיפר, להפריד תינוקת מאמה הפלשתינית ולומר "היא תהיה מגן אנושי, זה הנוהג המקובל". לליאון זה היה שקר אחד יותר מדי.
הסדרה היא אנטי-ישראלית עד לפרטיה הקטנים. "הגיבורה היא אפילפטית והיא חווה שלושה התקפים – ובאופן מוזר, כולם קורים דווקא בזמנים שהיא אצל יהודים", מדגים ריצ'רד מילט, פעיל יהודי-בריטי בתחום המלחמה באנטישמיות. "ההתקף הראשון מתרחש במועדון לילה; היהודים שם צוחקים עליה במקום לבוא לעזרתה לאחר שנפלה. השני – כשהמשפחה הישראלית העשירה שמארחת אותה נוזפת בה על שהביאה ערבי לבית. השלישי – כשחיילים ישראלים מתעמתים איתה כשהיא מנסה לנחם אישה פלשתינית שהוצאה מביתה שפוצץ.
"זה אופייני לערוץ 4. לא מזמן שודרה שם הסדרה 'ילד מלחמה', שהציגה את היהודים כרוצחים סדרתיים במבצע עופרת יצוקה. שדר החדשות שלהם ג'ק סנואו משמש בזמנו החופשי יושב-ראש בשלל אירועים אנטי-ישראליים. בחג המולד שעבר הם שידרו ברכת חג מאחמדינג'אד וראיון חגיגי איתו".

תגובה 1:

  1. הלכתי לראות את "ההבטחה" עם חברה אחרי שקצת נמאס לי לצפות בדורה צפייה ישירה עם הילדה בלי הפסקה.
    אין ספק שהסדרה עשויה טוב, אבל המסר שלה הוא מאוד קשה.

    השבמחק