יום רביעי, 25 במאי 2011

השקר הענק של מעריב

קראו את הכותרת הזו של מעריב מהבוקר.
עכשיו קראו את האותיות הקטנות שבעמוד הפנימי
"המשתתפים בסקר נשאלו מה היה צריך להשיב נתניהו למתווה אובמה, כפי שהוצג בנאומו בשבוע שעבר. 10% סבורים שהיה צריך לענות 'כן'. יותר מ-36% חושבים שהיה צריך לענות 'לא'. קרוב ל-47% סבורים שהיה צריך לענות 'כן, אבל'." או כלשונו המדויקת של השאלון עצמו: לומר כן אך להציג הסתייגויות.
כלומר, לא 57 אחוז אלא 10 אחוזים. יחי ההבדל הקטן.
ממשיך בן כספית וכותב - "בסך הכול, אלה שחושבים 'כן' פלוס אלה שחושבים 'כן, אבל' הם בסביבות 57%. רוב גדול. נתניהו, כזכור, ענה 'לא'. או , מקסימום, 'לא, אבל'".  
אפשר להתווכח אם נתניהו אמר "כן, אבל" או "לא, אבל". האפשרות "לא, אבל" במילא לא הוצעה למשתתפים בסקר. מכאן שבין אותם 47 אחוזים שענו בסקר "כן, אבל בהסתייגויות" כלולים אלה המסכימים עם תגובתו של נתניהו, ואפילו אנשים כמוני, שהיו מצפים לעמדה תקיפה יותר של נתניהו, אך עדיין חושבים שמסיבות דיפלומטיות אולי מוטב להתנסח בסגנון 'כן, אבל' (שירוקן את ה'כן' מתוכנו המסוכן) ולא 'לא'.  
את הלך הרוח הזה בציבור, המתגלה בתוצאות האמת של הסקר, ממחישים גם ממצאי הסקר לגבי התמיכה במפלגות: הליכוד עולה בארבעה מנדטים, שלושה מתוכם על חשבון קדימה. 
בכל מקרה, כותרת הענק ההופכת מיעוט שולי בן 10 אחוזים (אפילו פחות משיעורם של ערביי ישראל באוכלוסייה) לרוב ענק של 57 אחוזים היא שקר. אין מילה אחרת. זו אפילו לא הצגה מגמתית של נתונים. זה שקר גס. 
אבל בתקשורת הישראלית ובבלוגוספירה ימשיכו להתלהם שמעריב הוא עיתון ימין.

**
תוספת ערב:
הקורא איתי טל שלח אליי בעקבות פוסט זה סריקה של עמוד ראשי ועמוד פנימי בידיעות אחרונות, שגם בה אפשר לראות כיצד נערכת בעמוד ראשון מניפולציה בתוצאות סקר: רוב לשחרור רוצחים בעמוד הראשון, רוב לשחרור מחבלים בסקר האמתי.



בעיניי ההטעיה כאן פחות מובהקת מזו שעשה מעריב, שכן לרוב הציבור ברור שמחבלים הם רוצחים. ועדיין - הטעיה ומניפולציה, בכיוון הקבוע.
ושלא תהיינה אי הבנות: ידיעות הרבה יותר שמאלני ממעריב, באופן כללי. מעריב מנסה לפעמים לאזן. ידיעות לא.


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אלה שענו "כן, אבל" קרובים לאלה שענו "לא", הרבה יותר מאשר הם קרובים לאלה שענו "כן". שהרי "האבל" מצביע על הסתייגות ותמיה רבתיים לגבי "על מה באמת הפלסטינים מוכנים לוותר מצידם". ומאחר שזה ברור לכולם שהפלסטינים לא מוותרים על ירושלים המזרחית, לא מוותרים על 'זכות השיבה', לא מוותרים על אי הכרה בישראל כמדינתו של העם היהודי, הרי שהם מעלים ספק גדול ביכולתם בכלל להגיע לשלום עם ישראל.

אנונימי אמר/ה...

אני לא מבין משהו.כבר התייאשתי מהאמינות המפוקפקת של העיתונים בארץ.אבל מכאן ועד הצגת שקר גס?? בושה!

גלי אמר/ה...

בקשר לסקר בידיעות אחרונות. יש הבדל עצום בין מחבל לרוצח. מחבל יכול להיות גם סתם אחד ששרק היו לו כוונות, אך למעשה, לא ממש הזיק לאף אחד ולכן אנשים אמרו שאפשר לשחרר מחבלים, אבל אף אחד לא אמר שהוא מעוניין לשחרר רוצחים. זה שקר גס בעמוד הראשי של העיתון!